Profiili

Oma valokuva

Helsinkiläistynyt ex-Jyväskyläläinen IT-alan yrittäjä, kirjanpitäjä, valkokaulusduunari, kauppatieteiden maisteri ja tietojärjestelmätieteen tohtoriopiskelija. Joskus saattaa lipsahtaa myös politiikan puolelle. Huhuista huolimatta en oikeasti ole kokoomusnuori, vaan lähinnä oikeistoliberaali.

Blogin kirjoittaminen on minulle ensisijaisesti keino omien ajatusten järjestelyyn aiheesta jos toisestakin. Erityisesti tekstit keskittyvät verotuksen, opiskelun, talouspolitiikan ja välillä yrittämisen tai sijoittamisenkin ympärille. Kirjanpitäjätaustani ja opintojeni vuoksi niistä aiheista voin kertoa tietävänikin jotakin.

Muita linkkejä
Yritykseni nettisivut löytyvät osoitteesta https://www.koskila.net. Mikäli asiat ja jutut joita päivittäin teen oikeasti kiinnostavat, niistäkin löytyy enemmän tietoa omilta nettisivuiltani.

19.9.2011

Spotifyn kuolonkorahduksia odotellessa

Kovasti tykkäämäni suoratoistopalvelu Spotify jakaa mielipiteitä. Käytän itse sitä päivittäin töissä ja kotosallakin, ja toivon palvelulle kaikkea hyvää. Toimintamallinsa ja levy-yhtiöiden hallitsevan aseman takia se oli kuitenkin tuomittu kuolemaan jo ennen syntymäänsä.



Innovatiivisten ihmisten epätoivoinen yritys pelastaa musiikkiteollisuus

Spotify on innovaatio, jotain uutta joka osaltaan mullisti musiikin jakelun. Tyypillisesti tämä on jotain, mitä levy-yhtiöt vihaavat - "home taping is killing the record industry" etc. etc. Levy-yhtiöt eivät ole vuosiin kyenneet hyväksymään mitään uutta, kuten C-kasettinauhureita, internettiä, poltettavia cd- ja dvd-levyjä, ulkoisia kiintolevyasemia ja muistitikkuja - perhana, lista asioista joita levy-yhtiöt pelkäävät ja vihaavat on pidempi kuni nälkävuosi!

Ajatelkaa Amarilloa ja Rossoa, ja lopettakaa kokkaaminen!

Levy-yhtiöt ovat onnistuneet rampauttamaan digitaalisen musiikin jakelun niin pahasti [4], että vain kaikista suurimmilla yhtiöillä on varaa perustaa musiikkikappaleita internetissä myyvä kauppa, ja silloinkin sekä musiikin jakelija että erityisesti kuluttaja joutuu taistelemaan loppumattomien drm-ongelmien kanssa. Pahimmassa vaiheessa saman biisin joutui ostamaan erikseen tietokonetta, puhelinta ja autostereota varten, koska se ei toiminut kuin yhdessä laitteessa kerrallaan - silloinkin ehkä vain vuoden ajan.

Klikkaa kuva suuremmaksi.
Tämä käppyrä toivottavasti havainnollistaa kuinka huonosti
levy-yhtiöt (siis dinosaurukset) ovat epäonnistuneet sopeutumisessa
meteoriitin (siis internetin tulon) jälkeiseen maailmaan.
Lähde: RIAA

Spotify iski hyvään saumaan. Kun Applen iTunes oli jotakuinkin ainut melko toimiva musiikin verkkokauppa, joka oli osittain onnistunut tuomaan digitaalisen musiikin kaupallisestikin ihmisten kotiin (johan se laittomasti on siellä ollut vuosikausia kiitos helppokäyttöisten p2p-palveluiden) vielä sitäkin suoraviivaisemmalle, helpommalle ja kattavammalle palvelulle oli kysyntää. Spotify pärjää siis helppokäyttöisyydessä jopa ns. laittomalle lataamiselle - siis laittomalle musiikin lataamiselle netistä[6]. Ja SE on aivan pirunmoinen saavutus!

Spotify on monille päivittäin käytettävä upea palvelu, jonka hienoin puoli on, että koko maailman kaikki musiikki on kuunneltavissa ilman mitään viivettä napinpainalluksella yhden ainoan ohjelman kautta. Se ei vaadi toimiakseen luottokorttia eikä monimutkaisia rekisteröitymisiä. Halutessaan suurimman osan musiikista voi kuitenkin jopa ostaa itselleen parilla napinpainalluksella. Mieletöntä!

Ensimmäistä kertaa levy-yhtiöt lähtivät siis mukaan teknologisesti kehittyneeseen, p2p-teknologiaa hyödyntävään, helppokäyttöiseen ja suorastaan käyttäjäystävälliseen palveluun. Spotifyn "keksijä" Magnus Ek sanoikin osuvasti "Ensimmäistä kertaa ikinä musiikki- ja teknologiateollisuus ovat samalla puolella"[5].

Mikä sitten meni (tai menee) pieleen?


Deal with the devil

Tää kaveri näyttää paljon kivemmalta kuin
Hasse Breitholtz.
On harmi, että yrityksen täytyi myydä sielunsa pahol.. Tai siis levy-yhtiöille saavuttaakseen tämä tavoite. Koko osakepotista vajaa viidennes (18,8 %) myytiin levy-yhtiöille, jotta ne saatiin sitoutettua yrityksen toimintaan mukaan. Hienoa kaupassa on se, että osakkeen annettiin todellisuudessa käytännössä ilmaiseksi - ruotsalaislähteiden mukaan levy-yhtiöt maksoivat yhteensä osakkeistaan alle 9000 euroa [1]. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että näiden osakkeiden arvo lienee nyt noin 190 miljoonaa euroa, sillä Spotifyn markkina-arvo vuoden alkupuolella oli jo noin miljardin [2].

Levy-yhtiöt siis istuvat nyt kahdella pallilla. Ne voivat jakaa musiikin suoratoistopalvelusta saamansa tulot kahteen osaan - osinkoihin, jotka ne jakavat muiden sijoittajien kanssa, ja soittokertoihin perustuviin maksuihin, jotka ne joutuvat jakamaan artistien kanssa.


Puheenvuoro artisteille

Magnus Uggla kuvailee levy-yhtiötään Sony Musicia seuraavasti:
"- - after suing the shit out of Pirate Bay, they're acting just like them by not paying the artists". When he found out that Sony had 5.8% equity in Spotify he wrote: "I would rather be raped by Pirate Bay than fucked up the ass by [Sony boss] Hasse Breitholtz and Sony Music and will remove all of my songs from Spotify pending an honest service."
Vapaa, safe-for-work -suomennos: "Sony Music on vielä pahempi kuin Pirate Bay, sillä he eivät anna meille rahaa meidän työstämme, mutta toisin kuin Pirate Bay, he hyötyvät meistä rahallisesti."


Omistajan roolissa levy-yhtiöt, ja nimenomaan nyt ne isoimmat niistä, kiertävät kätevästi velvoitteen antaa osa voitosta artisteille. Spotifyhan maksaa levy-yhtiöille eteenpäin tilitettäväksi rahaa perustuen biisien soittomääriin, ja tästä levy-yhtiöt osuutensa otettuaan jakavat loput artisteille. Vaan kun omistajat ja sijoittavat haluavat myös osuutensa yrityksen voitosta (tähän heillä on tietenkin oikeus!), ei toiminnan tuotosta artisteille jaeta kuin murto-osa, tietenkään. Loput jaetaan omistajille osinkoina, ja ketkä olivatkaan suurina omistajina? Suurimmat levy-yhtiöt.


Se toinen leiri sitten

Entäpä häviäjät? Kaikki muut. Kerron nyt miksi.

Pienet levy-yhtiöt. Ne jäävät lapsipuolen asemaan. Suuret yhtiöt nostavat voittonsa osinkoina, pienet saavat kärsiä kun tuloja tulee ainoastaan soittokertojen perusteella [3].

Kuluttajat. Pienillä levy-yhtiöillä ja yksittäisillä bändeillä ei ole mitään motivaatiota pyrkiä saamaan musiikkiaan kuunneltavaksi palveluun, kun sieltä saatavat tulot ovat huonon katusoittajan luokkaa. Tosi voitot jäävät yrityksen omistajille. Pitkässä juoksussa tästä seuraa Spotifyssa tarjottavan musiikin virtaviivaistuminen ja jopa väheneminen.

Artistit, tietenkin. Kyllä muakin harmittais jos en saisi työstäni palkkaa. Mikäli levy-yhtiöt (ja muut Spotifyn omistajat) jatkavat voittojen kotiuttamista itselleen musiikin tekijöiden sijasta, on lopputulos melko helppo nähdä - kuka enää haluaa musiikkiaan Spotifyn valikoimiin, jossa suuryhtiöt ovat ainoita jotka hyötyvät?


Kun pitkässä juoksussa nykytilanteesta kärsivät kaikki paitsi levy-yhtiöt, onko Spotifylla mitään toivoa?

Ehkä Spotifyn tilanne ei kuitenkaan ole toivoton. Se on Euroopassa kuitenkin jo toiseksi suurin digitaalipuolen tulonlähde levy-yhtiöille. Mikäli kassavirta jatkaa kasvamistaan, ehkä tuloja riittää artisteille, ja pienemmille levy-yhtiöillekin jaettavaksi? Erityisesti Universalin Ruotsin johtaja Per Sundinin haastattelu [6] antaa toivoa. Ehkä Spotify saavuttaa lopulta tasapainoisen aseman, jossa sekä levy-yhtiöt, artistit että kuluttajat ovat siihen tyytyväisiä?

Toisaalta, Spotifylle on vaihtoehtoja. Grooveshark on ilmainen ja sillä on verraten kattava valikoimakin. Napster on Spotifya halvempi. Digitaalinen musiikinjakelu on varmasti tullut jäädäkseen, nyt on levy-yhtiöiden toiminnasta kiinni pääsevätkö ne osingoille vai eivät.

Lähteet:

  1. http://www.idg.se/2.1085/1.239983/sa-fick-spotify-skivbolagen-med-sig
  2. http://www.marmai.fi/uutiset/article582869.ece?service=mobile
  3. http://articles.businessinsider.com/2011-02-04/tech/29975910_1_labels-exec-metronome
  4. mm. http://www.tuomas.salste.net/gradu/gradu.pdf sivusta 70 -> ja esim. http://fin.afterdawn.com/uutiset/artikkeli.cfm/2008/07/22/the_groundin_sopimukset_eivat_syntyneet_helpolla
  5. http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2361451,00.asp
  6. http://www.bloomberg.com/news/2011-07-14/spotify-wins-over-music-pirates-with-labels-approval-correct-.html

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti