Profiili

Oma valokuva

Helsinkiläistynyt ex-Jyväskyläläinen IT-alan yrittäjä, kirjanpitäjä, valkokaulusduunari, kauppatieteiden maisteri ja tietojärjestelmätieteen tohtoriopiskelija. Joskus saattaa lipsahtaa myös politiikan puolelle. Huhuista huolimatta en oikeasti ole kokoomusnuori, vaan lähinnä oikeistoliberaali.

Blogin kirjoittaminen on minulle ensisijaisesti keino omien ajatusten järjestelyyn aiheesta jos toisestakin. Erityisesti tekstit keskittyvät verotuksen, opiskelun, talouspolitiikan ja välillä yrittämisen tai sijoittamisenkin ympärille. Kirjanpitäjätaustani ja opintojeni vuoksi niistä aiheista voin kertoa tietävänikin jotakin.

Muita linkkejä
Yritykseni nettisivut löytyvät osoitteesta https://www.koskila.net. Mikäli asiat ja jutut joita päivittäin teen oikeasti kiinnostavat, niistäkin löytyy enemmän tietoa omilta nettisivuiltani.

31.10.2011

YTHS - Maailman huonoin yksityinen terveydenhuolto

Lähde: clipartof.com
Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan jäsenmaksu on likimain pakko maksaa, jos haluaa saada alennukset junalipuista, ruoan hinnasta, joukkoliikenteen korteista tai yleensäottaen mistä tahansa hyödykkeestä josta opiskelija-alennus myönnetään. Sinällään ylioppilaskunnan jäsenyyden ei kuitenkaan tulisi olla edellytyksenä opiskelijaetujen saamiselle - eihän eläkeläisalennuksienkaan saaminen vaadi Eläkeläisliitto ry:n jäsenmaksun maksamista.

Vastustan ylioppilaskunnan likimain pakkojäsenyyttä. Esimerkiksi opiskelijahintainen ruoka on kuitenkin itseasiassa Kelan maksama etuus eikä sillä ole paljonkaan tekemistä yliopistojen oppilaskuntien kanssa - paitsi tietysti siten, että oppilaskunnat rahastavat oppilaita kunnolla. Ilokivikin tekee voittoa sen sata tuhatta euroa vuodessa - eikö tämä voisi näkyä ruoan hinnassa tai alempana jäsenmaksuna? Jyväskylän yliopisto perii kuitenkin vajaan satasen jäsenmaksun jäseniltään joka vuosi.

Mitä tällä maksulla köyhä opiskelija sitten saa? No, oikeastaan ainut etu, mitä ei muutenkin tulisi opiskelijana saada, on YTHS:n jäsenyys, ja siitä aionkin kirjoittaa tänään.



Yhteistä rahaa käytettäessä on kirstu pohjaton


En siis aio tällä kertaa moittia julkista terveydenhuoltoa, jossa pääosin hyvätuloisten maksamilla veroilla kustannetaan pääosin pienituloisten käyttämiä palveluita, vaan aion arvostella yksityistä yritystä jonka palveluista on pakko maksaa, jolla ei ole kilpailijoita, ja jonka palveluiden laatu alittaa kunnallisen puolen tarjonnan reilusti. Siis puhun YTHS:stä.

YTHS:n vuosimaksu opiskelijalta on 42 euroa. Se ei ehkä kuulosta paljolta, mutta maailmassa on hurjan paljon asioita joista EN maksaisi niin paljon. Muutamina esimerkkeinä voisin mainita potkun piikkareilla jalkoväliin, raivotautisen gorillan kotiinkuljetuksena suoraan olohuoneeseen, 12 tonnia tuoretta lehmänlantaa kerrostaloasuntoon, 10 DVD:n kokoelman heinäsirkkojen parittelua HD-laatuisena ja oikeuden terveydenhuoltopalveluun joka lisäksi vielä maksaisi, jos sinne jotenkin saisi varattua ajan, mutta josta ei saa apua mihinkään vaivoihinsa.
Jos hoitoon joskus pääsisi, tämä varmaan olisi lopputulos.
Lähde: horrornews.net

Mutta... Miksi YTHS saa minulta tällaisen murska-arvion? No, kerronpa joitain omia kokemuksiani kyseisestä laitoksesta.


1. Migreenikohtaus

Sain elämäni ensimmäisen, ja tähän mennessä myös viimeisen todella pahan migreenikohtauksen aivan saksantunnin lopuksi vuonna 2010 helmikuussa. Näkökyky käytännössä hävisi, tasapaino oli aivan hukassa, enkä meinannut pystyä puhumaan. Ajattelu ei oikein luonnistunut koska päähän sattui aivan käsittämättömästi.

Koska tuntini oli Humanistimäellä päätin loogisesti yrittää saada apua YTHS:ltä, koska toimipisteelle ei ollut kuin joitakin satoja metrejä matkaa.

Onnekseni minulla oli pyörä, johon nojaten, silmät likimain kiinni pitäen raahustin YTHS:n tiskille. Selitin asiani miten parhaiten pystyin, vain saadakseni melko tylyn vastauksen asiakaspalvelijalta: "Tule kahden ja puolen tunnin päästä uudestaan". Olisin kuvitellut, että esimerkiksi käsittämättömään päänsärkyyn olisi voinut saada heti jotain apua, mutta ilmeisesti se ei kuulu kyseisen laitoksen toimintatapoihin.

Päänsärky ilmeisesti lammasti minut, sillä lähdin sitten (taas pyörääni nojaten) raahustamaan kohti silloista kotiani Kuokkalan Etelä-Kekkolassa. Reilun kolmen kilometrin matka taittui käsittämättömän hitaasti, mutta lopulta olin kotona, nappasin noin 1600 mg Buranaa naamariin ja painuin monen peiton alle mahdollisimman pimeään odottamaan kuolemaa. Laitoin kuitenkin kaiken varalta herätyksen siten että ehtisin vielä käyttää varaamani ajan, koska alitajuisesti tajusin että sen käyttämättä jättäminen varmaankin maksaa jotain.

No, kumma kyllä kellon herättäessä olo oli jo huomattavasti parempi. Kävely ja jopa pyörällä kulkeminen onnistui, joskin meno oli vieläkin huteraa ja ulkoilman kirkkaus sattui silmiin. Olin kuitenkin täsmälleen ajoissa YTHS:n toimipisteellä.

Ajat olivat ajoissa ja viileähkö lääkäri otti minut vastaan, kuunteli tapaukseni ja kirjoitti minulle reseptin ja kätteli minut ulos toimistostaan.

Loppu hyvin, kaikki hyvin? No kun ei.

Vasta kotona huomasin, ettei kyseinen lääkäri ollut allekirjoittanut antamaansa reseptiä, se oli siis yhtä kuin vessapaperia. Onneksi jätin asian siltä erää siihen, sillä ne kerrat kun olen huomannut aaltoilua näkökentässä olen napannut samantien vähintään 1000 mg Buranaa ja siten välttänyt kohtaukset, enkä ole kalliita migreenilääkkeitä tarvinnut.


2. Akuutti verenvuoto

Toinen tapaus liittyy aiempaan valitukseeni julkisesta terveydenhuollosta, sillä YTHS onnistuu linkittymään siihenkin näppärästi. Keskussairaalan ohjeiden mukaisesti odottelin kotosalla tunnollisesti vertavuotavana perjantaihin asti, kunnes aloin soitella että jos jostain saisi vähän apuja, olo on kurja. Seuraavaksi lainaus aiemmasta kirjoituksestani:
Tyrmistykseni oli varsin kohtalainen, kun pitkän puhelimessa jonottamisen jälkeen sain tietää, ettei lääkärin päivystykseen pääse eikä sairaanhoitaja ota enää vastaan ennen maanantaita. Akuuttien tapausten, kuten minun tai kenen tahansa kellä on käsi poikki tai avohaava otsassa, jono lääkärin vastaanotolle yltää kuulemma huhtikuun loppuun, mutta seuraavana maanantaina olisi aamulla voinut soitella josko joku olisi sattunut perumaan aikansa... Tai kuolemaan jonoon.
Silloinhan siis oli maaliskuu. Puhelinkeskustelun mukaan siis akuutit tapaukset hoidetaan YTHS:llä reilun kuukauden varoitusajalla - ei ihme että migreenikohtaukseen ei siis saanut apua... Opiskelijoiden "luontainen poistuma" lienee aika suuri, jos tämä on se terveydenhuolto mitä meille on tarjolla.


3. Viisaudenhampaiden poisto

Kolmas tapaus on tylsä. Olen silloin tällöin soitellut YTHS:lle, josko heiltä liikenisi aika viisaudenhampaiden poistoon. Kuulemma kolme kuukautta eteenpäin on täyttä, sen pidemmälle ei aikoja anneta, ja peruutusaikoja voi koittaa soitella myöhemmin koska juuri nyt niitä ei ole tarjolla ainuttakaan.

Vaimoni sen sijaan on puolisen vuotta koittanut saada varattua aikaa lääkärintarkastukseen, mutta YTHS:n puhelinpalvelusta ei tahdo päästä koskaan läpi. Sen kerran kun hänelle vastattiin, linja katkesi (luuri lyötiin korvaan?) ennen kuin ajanvaraus onnistui.


Jotain positiivistakin

Ainut positiivinen kokemukseni YTHS:stä on jonkin influenssapiikin ottamisesta. Sen sai puolen tunnin jonotuksella ja melkein armeijamaisella tehokkuudella. Eräs tuttavani taas kertoi, että käy YTHS:llä vain uusimassa kaikki reseptinsä, koska kukaan ei kuulemma ikinä kysele mitään.

Olen myös kuullut huhua että asiakkaat jotka ovat äänekkäitä ja vaativat palvelua toistuvasti ihan tiskillä asioiden ovat päässeet nauttimaan YTHS:n suun hygieniapalveluista. Meininki lienee vähän sama kuin KOASilla, josta saa asunnon kunhan jaksaa soitella ja lähettää sähköpostia jatkuvasti..?


Summa summarum

Tervetuloa YTHS:lle. Rahasi ovat jo täällä.
Kuvan lähde: flixya.com
Olen aiemmin parjannut julkista terveydenhuoltoa, mutta täytyy sanoa että ainakin minun kohdallani se pesee YTHS:n mennen, tullen ja palatessa. En ymmärrä miksi maksan YTHS:n palvelusta, kun en sitä ikinä saa, ja vaikka sattuisin saamaan, se olisi luultavasti virheellistä tai liian myöhään ja kuolisin viimeistään komplikaatioihin ellen jo jonoon. Maksan tällä hetkellä siis joka vuosi kahdesta terveydenhuollosta joita en juuri käytä: vaihtelevan laatuisesta julkisesta palvelusta ja taatun huonosta YTHS:stä.

Joku saattaa väittää, että YTHS olisi jotekin ylivoimaisen edullinen, mutta noh... YTHS:n perusmaksu on kuitenkin tuo aiemmin jo mainittu 42 euroa vuodessa. Julkisen puolen käyntimaksut LÄÄKÄRIKÄYNNEISTÄ ovat vuodessamaksimissaan 41,10 euroa, eli EDULLISEMMAT kuin YTHS:n puolella. Ja tämä siis siinä tapauksessa että lääkärissä on käyty esimerkiksi kerran viikossa, sillä vain kolme ensimmäistä lääkärikäyntiä ovat maksullisia.

Sairaanhoitajalla käynti on ilmaista. Aiemman kokemukseni mukaan maksut muutenkin ovat edulliset, joskin toki YTHS:n kertamaksuja kalliimmat.

Siinä missä YTHS säännönmukaisesti siis pyrkii jättämään minut hoitamatta (joku siinä organisaatiossa varmaan haluaa minut hengiltä, varmaan joku salaliitto kirjaston kanssa...), julkisen terveydenhuollon puolelta olen aina saanut palvelua ennemmin tai myöhemmin.


Kerrattakoon nyt vielä lopuksi, että kritiikkini ei nyt kohdistu Suomen terveydenhuoltojärjestelmään sinällään, eikä edes kaksinkertaiseen sekamalliin jossa suuri osa kansasta maksaa ainakin kahdesta terveydenhuoltojärjestelmästä yhtä aikaa (itse maksan tällä hetkellä jopa kolmesta) vaan siihen, että yksityinen yritys tahkoaa voittoa opiskelijoiden rahoilla eikä tavallisella opiskelijalla ole vaihtoehtoja.

JYY maksaa vuodessa noin 462 000 euroa yksityiselle terveydenhuoltofirmalle, YTHS:lle, palvelusta johon ei ole pääsyä ja johon ei edes kannata mennä kun julkinen terveydenhuolto palvelee nopeammin ja paremmin. Onko opiskelijoiden terveydenhuoltoa kilpailutettu? Valvotaanko sen laatua jotenkin? Kiinnostaako ketään?

Kuvittelisi että opiskelijat osaisivat käyttää vähät rahansa paremmin. Mitä ihmeen järkeä nykymenossa oikein on? Kuka tästä hyötyy?

- -

Vaikka siltä vaikuttaakin, ei tämä kirjoitus juurikaan ole vaalityötä. Olen tosin ehdolla JYY:n edustajistovaaleissa numerolla 154. Ihan vaan näin by the way.

2 kommenttia:

  1. Pakko lisätä tähän omia kokemuksiani YTHS:llä asioinnista, niin ainakin vuonna 2014-2017 asiat ovat paremmin sekä Vaasassa että Helsingissä.

    Puhelinpalveluissa ei tarvitse jonottaa vaan voi jättää soittopyynnön ja sieltä soitetaan saman päivän aikana takaisin kolme kertaa. Viisaudenhampaan kirurgisen poiston sai oman yllätykseni mukaan jopa seuraavalle päivälle ja jos se ei käynyt niin aikoja löytyi lähiviikoilta 2-3 kpl per viikko.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava kuulla, jos ovat kuudessa vuodessa onnistuneet parantamaan palveluaan. Vuonna 2011 tilanne oli lähinnä surullinen, ja olin erityisen tyytymätön maksaessani yhtä aikaa työterveydestä (osa palkkaa), YTHS:stä (osana pakollista jäsenmaksua) ja julkisesta terveydenhuollosta (veroina).

      Kun nyt edes tuosta pakotetusta, kelvottomasta yksityisestä terveydenhuollosta olisi päässyt eroon... :) Vaan ei. Opintotuesta ollaan valmiita leikkaamaan vuosi toisensa jälkeen, mutta samaan aikaan kasvatetaan opiskelijoiden kuluja pakkojäsenyydellä.

      Poista